2011-01-19

Var och simmade idag. Simmade en kilometer. Talade med en dam. Inte om några vidare viktiga saker, invandring, språkutveckling och så. Det är viktig saker i sig, men eftersom att jag har ett mycket, mycket begränsat ordförråd och problem med verben så blev det nog inte så givande för henne. Men hon log ändå. Sa att jag borde skaffa mig fler franska vänner, det borde vara lätt, jag ler ju. Hon var trevlig. Sen gick jag hem och började diska. Först smörjde jag dock in mig. Sen diskade jag. Nima kom hem. Vi pratade lite. Jag satte mig efter att jag hade diskat på balkongen. Började läsa Främlingen på svenska, tänkte att det kan vara en bra idé att kunna historien innan jag tar mig an den på franska. Satt där insvept i en filt och åt kex. Läste och tittade på duvorna då och då. De börjar para sig nu. En ruggbröstad hanne följde efter ett par honor från balkong till balkong, de flydde men han följde efter. En skogsduva satt på en skorsten och tittade på dem. Jakten fortsatte till grannhuset. Han tröttnade inte och snart kunde jag inte längre se dem. Skogsduvan satt kvar ett tag och flög sedan till ett av träden intill vägen. Jag fortsatte läsa. Huvudpersonen satt också på en balkong, fast hos honom var det söndag och hans mamma hade nyligen avlidit, hon begravdes i förrgår. Igår hade han simmat och bjudit ut en flicka på bio. Hon följde med honom hem men var försvunnen när han vaknade. Idag satt han på sin balkong och tittade på människor. Han åt lite choklad och rökte och dagen gick. Jag tyckte att det var lustigt att vi hade gjort samma saker. Inte riktigt, och inte eller på samma dagar kanske, jag simmade i morse och han igår, jag bjöd inte ut någon flicka och fick följaktligen inte heller sova intill en. Men det var choklad på mina kex. Dagen efter talade en granne med honom om en kvinna som bedragit honom. Jag tror inte att jag kommer uppleva något sådant imorgon.

 

När jag frös gick jag in. Gjorde knäckebrödsmackor med avokado på. Om jag skrev på franska nu skulle det hela kunnat te sig mycket lustigt. J´ai fait des knäckebrödsmackor à l´avocats sur le pain. Knäckebröd med advokater på. Mycket lustigt.

 

Sedan tittade jag på Gosskören. Grät lite i slutet när barnen kastar pappersflygplan med avskedshälsningar.

 

 

Innan jag gick och simmade hade jag en underlig dröm. Jag drömde att jag hade en get som var mycket liten, som mitt lillfinger ungefär. Jag har drömt mycket om miniatyrdjur det senaste men den här gången var det annorlunda. Geten var med mig vart jag än gick, jag bar honom i handen och han bräkte så sött och när jag sprang på löpbandet så satt han intill min vattenflaska och när jag handlade satt han i min kappficka, med frambenen utstickandes över kanten, så han kunde se sig omkring. Jag var mycket fattig i min dröm och jag misstänker att geten var min enda vän för när geten dog blev jag rasande. Jag vet inte hur geten dog, men det kan ha varit så att någon satte sig på honom, kanske var det den personen som jag skrek på som hade dödat geten. Jag skrek och skrek, jag välte stolar och vrålade, rasade, salivtrådar och knytnävar, naglar och rispor. Jag var en naturkatastrof som gick fel, fast värre, mer som något stort och tekniskt som exploderade. Jag ville döda och hämnas, men någon höll tillslut fast mina händer bakom ryggen på mig. Jag vrålade och sen vaknade jag.

 

Därefter gick jag och simmade.


Kommentarer
Postat av: jenny

<3 <3

2011-03-09 @ 21:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0